Socrate l-a avut ucenic pe Platon; Gamaliel, pe Saul. Liderii diferite- lor religii şi-au avut urmaşii lor devotaţi. Diferenţa dintre ei şi ucenicii lui Isus stă în faptul că ucenicia primilor se baza pe filosofia omeneas- că, iar a celor din urmă, pe persoana şi lucrarea Domnului Isus. Uceni- cia creştină nu are la bază numai învăţăturile lui Hristos, ci şi faptele Sale pentru mântuirea omului. Iată de ce El îi cheamă pe toţi urmaşii Săi să se identifice cu El, să îşi ia „crucea” şi să Îl urmeze. Aceia care nu calcă pe urmele Lui nu sunt ucenicii Săi.
- 1. Citeşte Luca 9:23-25; Matei 16:24-28; Marcu 8:34-36. Care este „prețul” uceniciei pe care îl cere Domnul Isus de la noi?
Ucenicia creştină este legătura dinamică, relaţia activă dintre cel mântuit şi Mântuitorul; odată mântuiţi, suntem chemaţi să-L urmăm pe El. Pavel spunea: „Am fost răstignit împreună cu Hristos şi trăiesc…, dar nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine” (Galateni 2:20).
Preţul uceniciei este definit în Luca 9:23. Cuvintele folosite arată ac- ţiunea, dinamismul relaţiei: „să se lepede”, „să-şi ia crucea” şi „să urme- ze”. Cea mai bună definiţie pentru „a se lepăda” o găsim în tăgăduirea lui Petru, care s-a jurat că nu-L cunoştea pe Isus. Deci, când mi se cere să mă lepăd de mine însumi, trebuie să pot să spun că nu mă cunosc pe mine, fiindcă eul meu a murit şi în locul lui trăieşte Hristos (Galateni 2:20). Purtarea crucii în fiecare zi este o chemare la o răstignire con- tinuă a firii pământeşti şi a-L urma pe Hristos înseamnă ca obiectivul vieţii mele să fie El şi numai El.
Însă, în Luca 9:57-62, Învăţătorul extinde preţul uceniciei: nimic nu este mai important decât Isus. El şi numai El ocupă primul loc în ceea ce priveşte relaţiile de prietenie şi părtăşie, munca şi închinarea. În ucenicia creştină, moartea eului nu este o opţiune, ci o necesitate.
„Atunci când cheamă un om, Hristos îl invită să vină şi să moară. (…) De fiecare dată este vorba despre aceeaşi moarte – moartea în Isus Hristos, moartea omului vechi la chemarea Sa. (…) Numai omul care este mort faţă de propria voinţă Îl poate urma pe Hristos.” – Dietrich Bonhoeffer, The Cost of Discipleship [Preţul uceniciei], p. 99