La fel ca în Epistola către romani, şi în Epistola către galateni Pavel arată că scopul Legii este să definească păcatul, şi nu să-i facă pe oameni neprihăniţi (Galateni 3:19,21).5. Citeşte Galateni 3:23,24. Ce imagini întrebuinţează Pavel aici pentru a arăta care este scopul Legii? Care crezi că este înţelesul acestor imagini?
În versetul 24, se afirmă că Legea ne-a fost un îndrumător, sau un pedagog, spre Hristos. În lumea antică, termenul grec pentru „pedagog” se referea la sclavul instruit, angajat de familiile înstărite pentru a-i ajuta pe copii la învăţătură. El avea sarcina de a-i învăţa pe aceşti copii autodisciplina. Deşi era sclav, el avea autoritatea de a lua măsurile necesare pentru a-i ţine în frâu, chiar dacă aceasta presupunea recurgerea la pedepse fizice. În momentul în care copiii ajungeau la vârsta maturităţii, pedagogul nu mai avea autoritate asupra lor.
În lumina acestor explicaţii despre rolul pedagogului, care crezi că este scopul Legii în cazul celor care au primit mântuirea prin Hristos?
După încetarea autorităţii pedagogului, era de aşteptat ca tânărul să dea dovadă că şi-a însuşit lecţiile prin faptul că era în stare să ia decizii mature. În mod asemănător, este de aşteptat ca omul credincios, odată ieşit de sub condamnarea Legii şi devenit matur în credinţă, să acţioneze în conformitate cu principiile Legii.
Pe lângă acest rol de pedagog, Legea avea şi funcţia de paznic, sau de gardian, care trebuia să-l ocrotească pe credincios „înainte de venirea credinţei” (Galateni 3:23). Observăm şi aici că Hristos este „sfârşitul”, sau „ţinta” Legii, întrucât Legea ne îndrumă spre Hristos „ca să fim socotiţi neprihăniţi prin credinţă” (versetul 24).
Citeşte cu atenţie Galateni 3:21. Ce declaraţie din acest text înlătură definitiv ideea că omul poate fi mântuit prin ascultarea de Lege? De ce este aceasta o veste bună pentru noi? Pregăteşte-te să prezinţi în cadrul grupei răspunsul la această întrebare.